O autorze
Na co dzień magluję internet w poszukiwaniu innowacyjnych startupów dla Online Venture. To taki fajny fundusz z Gdańska, który pomaga przedsiębiorczym osobom zdobyć $$$ i zrealizować marzenia o wielkiej firmie. Wciąż szukamy naszego jednorożca, więc jak możesz i chcesz, to czym prędzej ruszaj w biznesową drogę na swoim rumaku (jak będziesz już na autostradzie do Kalifornii, zajedź do nas chociaż na kawę).

Zasadziłem kilka drzew, syna jak na razie nie spłodziłem, a i na elementy konstrukcyjne do budowy domu muszę jeszcze trochę zarobić. Lubię Polskę i jako dumny obywatel tego kraju znam się oczywiście na piłce nożnej (i nie jestem sezonowcem!), choć moja zdolność do dyskusji obniża się, gdy przychodzi mówić o polityce czy służbie zdrowia. Ale co tam, nie można mieć wszystkiego.

Nie tylko w swojej opinii jestem najlepszym copywriterem na Pomorzu i wciąż czekam, aż z czystym sercem będę mógł przekazać berło komuś innemu. Gdy akurat nie jestem zajęty myśleniem o sobie w samych superlatywach, siadam przy stole w pokoju dziennym, biorę czystą kartkę i staram się zaprojektować przełomową grę planszową. Jeszcze trochę na nią poczekacie...

Czego nie robić podczas prezentacji przed inwestorem?

Gratisography
Bez względu na to, czy prezentujesz swoją firmę podczas konkursu dla startupów czy wygłaszasz pitch przed inwestorem, bez przygotowania nie powinieneś w ogóle się pokazywać. Czego unikać i co dla odmiany warto robić, by zaprezentować się z jak najlepszej strony?

Poświęć dłuższą chwilę na przygotowania
Napisz tekst swojego przemówienia i przeczytaj go na głos. Wypowiadaj słowa głośno i wyraźnie. Przy okazji włącz stoper, żeby zrozumieć, jak bardzo mylisz się co do tego, ile czasu zajmuje artykulacja słów. Przećwicz swój pitch przed lustrem, ulubioną maskotką, znajomymi albo korzystając z serwisu Pitcherific, gdzie możesz też liczyć na porady innych. Jeśli to Twoja pierwsza prezentacja na temat produktu, spróbuj zamknąć ją w 60 sekundach. Jeśli zostaniesz poproszony później o szerszą prezentację, możesz pomyśleć nawet o kilkuminutowym występie.

Postaw na dobry wygląd
Ważna jest prezencja, więc ubierz się schludnie. Nie musi być elegancko, ale pomyśl, w jakiej kulturze żyjesz i zapomnij o baśniowych historiach przedsiębiorców z Kalifornii noszących się w krótkich spodenkach i japonkach (albo pokaż inwestorowi środkowy palec i przeprowadź się tam). Na razie żyjesz tu i teraz, a tu i teraz oznacza te reguły, na które wszyscy przystajemy, gdy mowa o robieniu biznesu.



Mów z sensem
Przede wszystkim zadbaj o właściwą komunikację. Od początku musisz wiedzieć, jaki cel chcesz osiągnąć (o tym jak przekonać inwestora możesz przeczytać tutaj) i w jaki sposób zamierzasz to zrobić. Będziesz do tego potrzebować znajomości technik perswazji, choć w gruncie rzeczy najbardziej niezbędne wydaje się tu posiadanie zdrowego rozsądku.

Unikaj wyrażeń, które mogą wpędzić Cię w pułapkę. NIGDY, PRZENIGDY nie używaj następujących stwierdzeń (kursywą oznaczono myśli inwestora w momencie, gdy wypowiesz daną kwestię):

> „Nie mamy konkurencji” – Wracaj do domu i odrób lekcję
> „Potrzebujemy [dowolna suma] na marketing” – Bardziej by mnie interesowało to, co potraficie zrobić bez pieniędzy
> „Mój rynek to 2 mld użytkowników internetu” – Wow! Wchodzimy w to! Albo czekaj… Nie, jednak nie
> „Gwarantujemy…” – Ja gwarantuję Ci, że to było nasze ostatnie spotkanie

Bądź uprzejmy
Erlicha ze słynnego serialu „Dolina Krzemowa” niektórzy są w stanie polubić, ale gdyby miało dojść do jego spotkania z inwestorami, nie mógłby oczekiwać, że ktoś go poczęstuje choćby słonymi czekoladkami. Pokora i zdolność do komunikowania swoich dokonań, ale także umiejętność przyznania się do słabości, to podstawa, by zdobyć zaufanie inwestorów.

Nie proś o NDA
Nie, nikt nie będzie niczego podpisywać. Jest wielce prawdopodobne, że inwestor widział coś podobnego setki razy, więc po co tyle zachodu? Nikt nie ukradnie Twojego pomysłu, bo inwestorzy i aniołowie biznesu nie zajmują się zakładaniem firm, tylko ich finansowaniem. Rozumiesz? Inwestorzy znają się na finansowaniu i selekcji firm, Ty się znasz na swoim biznesie. I zapomnij, że Twój pomysł jest jedyny w swoim rodzaju – nie tędy droga.

Pamiętaj o finansach
Wstaw cyferki do prezentacji, które pokażą, że warto się zaangażować w Twój projekt. A przynajmniej miej je chociaż w głowie, by wykorzystać w odpowiedniej chwili. O konkrety inwestor zapyta Cię później, jeśli uzna, że te wyliczenia są w jakimś stopniu realne i interesujące. Będąc przygotowanym do trudnych pytań, udowodnisz wszystkim, że podszedłeś do swojego zadania rzetelnie i spędziłeś trochę czasu, obliczając czy inwestycja ma w ogóle szansę się zwrócić.

***
Jeśli interesuje Cię tematyka startupów, chcesz korzystać z darmowych narzędzi do pracy i dowiedzieć się jak zdobyć pieniądze na rozwój swojej firmy, koniecznie zajrzyj na blog funduszu Online Venture.
Trwa ładowanie komentarzy...